Под ярките слънчеви лъчи и шума на морските вълни, на 28 и 29 юни 2023 г. в гр. Шабла се проведе петия научен дискусионен форум „От приобщаване към участие в образователния процес“, организиран от Институт за изследване на интелектуалната недостатъчност и аутистичния спектър на развитие (ИИИНАСР), представляван от Анелия Гърбачева и Христина Фидосиева. Форумът се проведе в партньорство с Община Шабла и Център за специална образователна подкрепа „П.Р. Славейков“, гр. Плевен, а Зелен образователен център и Даниела Тодорова се превърнаха в домакини на събитието. Участниците и лекторите бяха представители на България, Швейцария и Франция, което позволи обединяване на общия опит и работа, обмен на идеи, разпространение на най-актуалните знания за обучението и приобщаването, за образователната интервенция с цел професионална подготовка на учещите се.
Официални гости на форума бяха Мариян Жечев – кмет и Петър Атанасов – зам. кмет на Община Шабла, които приветстваха форума и изразиха своя интерес и подкрепа, подчертаха значимостта на дискутираните теми.
При откриването на събитието, проф. Анелия Гърбачева насочи вниманието към оказаната подкрепа от Община Шабла и продължи с това, че „привличането за партньори на публичната власт съдейства за развитието на мрежа от органи за сътрудничество и партньорство и е необходимо да се плануват следващи стъпки към обединяване на научната и професионално-практическа общност с публичната власт“.
Проведеното мероприятие направи преглед на научните изследвания, свързани с подготовката на педагогическите специалисти и постави актуалните проблеми, чрез които се откриха възможности за предстоящи изследвания.
Двата дни включваха тематични модула, обединени в две направления – интензивното взаимодействие с деца и ученици със специални образователни потребности, насочващо и към подкрепа на родителите и професионалната подготовка на учащите се, представена с работещи модели и практики.
Проф. Лиз Гремион от Висше педагогическо училище – Во и проф. Франсоа Гремион от Висше педагогическо училище – Бежюн, Швейцария, дадоха старт на форума с темата „Ролята на обгрижващите близки в процеса на интеграция“, насочваща към значимостта на подкрепящото присъствие на близките. Участието на Николета Йончева от Карин дом, гр. Варна беше свързано със семейно медиираната интервенция и представи техния опит при работа с родители на деца със специални образователни потребности. Гл. ас. д-р Христина Фидосиева от Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ започна темата за работа с деца и ученици с множество увреждания и прилагането на подхода „интензивно взаимодействие“ и комуникация. Програмата на форума продължи с онлайн включването на доц. Седрик Моро и Алина Хохлова от Национален висш институт за обучение и изследвания в областта на приобщаващото образование (INSEI, бивш INSHEA), Франция с тема „Познаване на зрителни и слухови поведенчески характеристики като основа за достъпност“. Основните партньори на ИИИНАСР – ЦСОП „П.Р. Славейков“, гр. Плевен, представиха приложението на допълващата и алтернативна комуникация в семейна среда. Първи ден приключи с дискусионен панел на тема „Образователните институции и околната среда“, подчертаващ необходимостта от създаването на връзки на близост на образователните институции до семейната, природната, културната и общностната среда.
Вторият ден започна с пленарния доклад на Люк Ламбер, зам. директор в Le Repuis – специализиран център за обучение на младежи с увреждания в Grandson, Швейцария, представяйки неговата история и предизвикателствата да управляваш мултидисциплинарен екип. Той подчерта силата на взаимодействие на педагогиката, управлението и производството. Светла Тодорова от Карин дом насочи вниманието към активната роля на родителите в Монтесори обучението и показа различни готови продукти на техния екип. Участието на представители на Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ продължи с доц. Катерина Здравкова-Дончева, която подчерта ролята на менторството и доброволчеството в подкрепа на обучението и грижите за деца с обучителни трудности. Професорите Лиз и Франсоа Гремион споделиха опита на Швейцария в разработването на модел за способностите, чрез който се достига до адаптиране на учебното съдържание и учебните програми за ученици с увреждания. Темата допринесе за осмисляне на ключовите етапи в подготовката на учебния процес, основан на индивидуалното функциониране и развитие на всеки ученик. Дискусионния заключителен панел обобщи възможностите за професионална подготовка и реализация на младежи и хора с увреждания.
След приключване на събитието, всички участници получиха покана от д-р Йорданка Стоева, председател на Общинския съвет и гостуваха при нея. Подкрепата на Община Шабла, както и на Зелен образователен център, подчертават че развитието на всяко дете е грижа на целия град и община. Престоят на всички участници в този район е своеобразно наслаждение от съприкосновението с четирите природни стихии – въздух, вода, земя и „огънче“, продължена с посрещането на юлското утро!