Поредното събитие в календара на НЧ „Зора 1894“ Шабла по повод 130 години от основаването на читалището, беше представянето на книгата „Крайморска Добруджа“ на Ангел Ангелов.
Роден през 1938 година в Балчик, проф.Ангел Ангелов е медик по образование, но любовта към родното място го подтиква да напише книга за Балчик, Каварна и Шабла или казано накратко за недоизказаната история на нашия край.
Проф. Ангелов не присъстваше на представянето, но повери тази важна задача на проф. Ивелин Иванов – историк от Шабла, ръководител на катедра „Стара и средновековна история“ във Великотърновския университет „Св.св.Кирил и Методий“.
Уважилите събитието имаха възможността да чуят аудиозапис – приветствие от проф.Ангелов, след което проф.Иванов обясни защо е приел той да представи книгата:
„Защото сме съграждани и приятели.“ – каза проф. Иванов. Той определи труда на проф. Ангелов като голям. Книгата излъчва положителни емоции. В нея авторът отделя голямо внимание на легендите, спомените за трите населени места, на земетресенията и особено на това през 1901 година, когато е разрушен фара на нос Калиакра. В книгата се загатва и за крайбрежното пиратство.
В пета глава, проф.Ангелов отделя внимание на демографската криза. Тя звучи отрицателно, песимистично, но това показват данните – намаляване на населението не толкова в градовете, колкото в селата.
На въпроса: какво още може да се добави в книгата, проф. Иванов разказа, че е пропуснат периода от 9 септември 1944 до 1989 година и този на румънската окупация.
В края на представянето, трудът на проф. Ангелов беше определен като „навременна книга за всички, които искат да се запознаят с историята на Крайморска Добруджа.“
Втората тема, която беше презентирана и обсъдена бе „Шабла и околността в морски карти в периода XIV – XIX век“. Провокиран от Анастас Ангелов, който публикува морски карти в интернет пространството, проф. Иванов представи първото сведение, когато Шабла е отбелязана на морска карта (през 1311 година). Той показа и други карти до днешно време.
Председателят на Общински съвет Шабла д-р Йорданка Стоева каза, че предстои и втори том на книгата, но в него ще се разказва само за Балчик – родното място на автора. Община Шабла първа е откликнала на идеята за финансово подпомагане за издаването на книгата, защото „младите трябва да познават историята не само на България, но и на родния си край“.
Областният управител изпрати писмо до общините, Регионалния експертно-информационен и консултантски център „Читалища“ – Добрич с покана да направят номинации в срок до 10 октомври 2024 г.
В изпълнение на писмо от министъра на културата, с което областните управители се уведомяват за стартиралата на национално ниво процедура за попълване на Националната система „Живи човешки съкровища – България“ за 2024 г., областният управител Румен Русев изпрати уведомителни писма до общините в областта, културни институти и Регионалния експертно-информационен консултантски център „Читалища“ – Добрич. В писмото е приложен утвърденият от министъра на културата Статут на Националната система, както и разписаните процедури по номиниране и оценяване на постъпилите кандидатури.
В срок до 10 октомври 2024 г. на електронна поща в Областна администрация Добрич ще бъдат приемани номинации, които ще бъдат оценени от комисия, съставена със заповед на областния управител, за да бъде изпратено предложение от област Добрич за включване в Националната система. Подборът се извършва на два етапа – областен и национален, като срокът, в който всяка област трябва да представи своята номинация е до 31.10.2024 г.
Право на номинации имат народните читалища, общински, регионални и държавни музеи и юридически лица с нестопанска цел с предмет на дейност в областта на нематериалното културно наследство.
В състава на областната комисия, която ще разгледа постъпилите кандидатури, ще бъдат включени експерти от Института по етнология и фолклористика с Етнографски музей при Българската академия на науките, представители на регионалните музеи, краеведи и/или други специалисти, работещи в сферата на нематериалното културно наследство.
Избраните на областно ниво елементи ще се представят паралелно на официалната интернет страница на Министерството на културата и на интернет страниците на съответните областни администрации.
Номинации могат да се правят в следните направления:
– Национална представителна листа на елементи на нематериалното културно наследство;
– Национална листа на нематериалното културно наследство, нуждаещо се от спешни мерки за опазване (Спешна листа);
– Национален регистър на програми, проекти и дейности, които най-добре отразяват принципите и целите на Конвенцията на ЮНЕСКО за опазване на нематериалното културно наследство (Регистър на добрите практики).
През м. ноември 2024г., национална комисия ще обсъди и оцени излъчените областни кандидатури и ще направи предложение за вписването на нови елементи в Националната представителна листа на нематериалното културно наследство.
Мобилното приложение еЗдраве осигурява на всеки българин възможността за персонализиран достъп до личното му електронно здравно досие. Към момента този достъп бе възможен само чрез Квалифициран електронен подпис (КЕП). Във връзка с надграждането на платформата през месец септември стартира новият модул „Дългосрочна грижа за пациента“, както и новият начин за сдвояване на електронното пациентско досие с мобилно устройство – в офисите на РЗИ, РЗОК и „Информационно обслужване“ АД.
РЗИ-Добрич ще има екип в сградата на инспекцията, както и ще има по график изнесени работни места в сградите на осемте общини, като на съответната локация ще бъдат организирани дейностите по сдвояване на електронното пациентско досие с мобилно устройство.
Сдвояването ще се извършва в работни дни, в часовия диапазон 10.00-16.00 ч.
Най-важното, което трябва да знаят желаещите е, че за да бъде сдвоено здравното им досие с мобилния телефон, се изисква единствено да го инсталират предварително, което се случва напълно безплатно от GooglePlay или AppStore. Освен това те трябва да носят със себе си лична карта. Не се изисква да притежават личен електронен подпис(КЕП), както досега.
В община Шабла ще бъде на 30.09.2024 година (понеделник).
Община Шабла, в качеството си на бенефициент по проект BG05SFPR002-2.001-0042 „Грижа в дома в община Шабла“, финансиран по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027 г., съфинансирана от ЕС чрез ЕСФ+ обявява, че приема документи за подбор на персонал за предоставяне здравно-социални услуги за:
Домашен санитар – 1 лице. Месторабота – домовете на потребителите по проекта.
Изисквания относно придобито образование за заемане на длъжността – минимум начално завършено образование. Описание на длъжността: изпълнение на социално-битови дейности в помощ на потребителите по проекта:
– закупуване на лекарства, хранителни продукти, нехранителни продукти и др. (със средства на потребителя);
– заплащане на битови сметки (със средства на потребителя);
– административна помощ – съдействие за изготвяне на необходимите документи за явяване на ТЕЛК, при настаняване и/или изписване от болница: попълване и подаване на необходимите формуляри като данъчни декларации, попълване и подаване на заявления за отпускане на помощи и ползване на социални услуги до дирекции „Социално подпомагане“ или до други институции; съдействие за получаване на помощни средства по ЗХУ;
– помощ в домакинството – поддържане на хигиена в помещението, което потребителят обитава, в т. ч. разтребване, почистване, миене на съдове и др.;
– съдействие при приготвяне на храна, съобразно здравословното състояние на лицето;
– превенция на разпространението на инфекции;
– овладяване на аварийни ситуации;
– придружаване до лечебно или здравно заведение за извършване на медицински прегледи и/или манипулации (при необходимост).
Кандидатите за обявената позиция следва да са физически и психически здрави, без заболявания, определени като противопоказни за заемане на съответната длъжност, да притежават психическа нагласа и желание за работа в домовете на потребителите – болни и възрастни самотни хора, които не могат да се грижат сами за себе си. Опитът в упражняването на същата или подобна дейност ще се счита за предимство.
Кандидатите за обявените позиции подават заявление по образец с приложени към него Декларация по Закона за защита на личните данни, документи за придобита образователно-квалификационна степен и автобиография в деловодството на Община Шабла – ст. 106 на първия етаж в сградата на общината.
Образци на заявления могат да бъдат получени на място, в деловодството на община Шабла – ст. 106 или изтеглени от официалната интернет страница на Община Шабла – www.shabla.bg.
С кандидатите, които отговарят на изискванията за допустимост, ще се проведе интервю.
С одобрения кандидат за длъжността „Домашен санитар” ще бъде сключен трудов договор на 8-часов работен ден, за срок до 05.11.2024 г.
Телефон за контакти: 05743/ 5037 – Галя Камберова, ръководител и Даниела Костадинова, координатор.