Във връзка със Заповед № РД – 04 – 124 от 13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, получени указания на МЗ и с цел осигуряване на максимална защита здравето на гражданите, Ви информираме за следното:

Търговските обекти (в т. ч. хранителни магазини, аптеки и дрогерии) трябва да създадат организация, така че в обектите да не се допуска струпване на много хора. На местата където се очаква да се съберат по – голям брой от хора, да се поставят табели, указващи да се спазва дистанция както между гражданите, така и между служителите на обекта на разстояние минимум 1.5 – 2.0 м. вкл. и пред търгоските обекти.

В интервала от 8.30 часа до 10.30 часа пазаруват само лица над 60 годишна възраст. Не се забранява достъпа на лица над 60 годишна възраст на територията на търговските обекти в интервала след 10.30 часа.

Външното пространство извън обектите следва да се уразмери – с указателни табели за спазване дистанция от най – малко 1.5 – 2.0 м. между чакащите клиенти пред магазините.

Обетите за търговия с храни трябва да осигурят следните изисквания:
Да се учести периода на провеждана дезинфекция на търговските площи, колички и кошници за пазаруане и други контактни повърхности, като се извършва най – малко 3 пъти дневно. Необходимо е, при възможност да се използват препарати, които не изискват последваща обработка на повърхностите (напр. отмиване).
Храните които се предлагат в неопакован вид или в насипно състояние следва задължително да бъдат съхранявани по начин, който възпрепядства прекия досег на клиентас тях ( предпазна бариера – стъклена, плексигласова и т. н. ) или да са индивидуално предварително пакетирани.
Служителите, съгласно добрите практики работят с предпазни средства.
Алтернативен вариант е опаковане, което може да се извърши пред клиента, като тази дейност се извършва от служителите, използващи предпазни средства, съгласно добрите хигиенни практики. Това може да бъде прилагано за храни, които не подлежат на последваща обработка при строго спазване на хигиенните норми.
За предлаганите плодове и зеленчуци на видно място да се поставя информация за гражданите, че същите преди каквото и да е използване трябва задължително  да бъдат добре измити, като при възможност от бизнес – оператора е добре да бъдат осигурени найлонови ръкавици, пликове, торбички и др. подобни с оглед намаляване на риска от контаминиране на продуктите.
В случай когато не може да бъде избегнат контакт с клинта следва да бъдат предвидени мерки от страна на работодателите, с цел спазване на личната хигиена.
Обръщаме внимание, че всички производители и търговци на храни следва да спазват стриктно въведените:
•    Добри практики за производство и търговия схрани и системата за анализ на опасностите и критичните контролни точки или внедрените процедури в съответствие с нейните ПРИНЦИПИ, в случаите при които цялостно внедряване на системата е неприложимо
•     Система за управление на безопасност на храните
Трябва да бъде създадена и организация за стриктен контрол по отношение спазване на въведените процедури за почистване и дезинфекция на помещения и оборудване, поддържане на лична хигиена и здравословно състояние на персонала, съгласно еврепейското и национално законодателство.
Бизнес – операторите, предлагащи доставка на храна на адрес, като самостоятелна дейност или като част от дейността на операторите на храни ( в т. ч . общински социален патронаж и детски кухни, подготвящи храна за домашна консумация за деца от 0 до 3 год. възраст) следва да бъде организирана, така че да не се допуска контакт, при спазване на изискванията за засилени противоепидемични мерки, за което персоналът следва да бъде инструктиран.
Препоръчително е доставчиците да са снабдени с предпазни средства (маски и ръкавици), както и подходящи средства за дезинфекция на ръце.
Бизнес операторите, предлагащи храни, следва да осигурят на работещите лица подходящо облекло (не е необходимо специално защитно облекло) и предпазни средсва( маски и ръкавици) в определените от тях рискови зони. Ползването им следва да бъде изискано само, когато служителя влиза в пряк контакт или се очаква дадена дейност да изисква пряк контакт с клиента, външни на организацията лица (напр. доставчици и др.) както и при боравенето с непредварително опаковани храни, предмети или парични средства.
Добра практика е обособяването на самостоятелни дейности за отделни групи от персонала с единтични трудови задачи, като разделяне по време на идването на работа, дейности по преобличане, ползване на почивки, хранене и спазване на предварително разписани маршрути. Изпълняването на едни и същи дейности в рамките на работния ден от ограничен брой хора, ще ограничи и броя на лицата, които ще трябва да бъдат карантирани, в случай на установено заболяване.
На интернет страницата на Министерството на здравеопазването, Националния център по заразни и паразитни болести, Националния център по обществено здраве и анализи, са публикувани информационни материали вкл. и илюстровани такива, които биха могли да адаптирани и поставени на видно място в хранителните магазини с цел по – добра информираност на клиентите, вклюцваща и информация за личната отговорност на всеки.
На интернет страницата на инспекцията – www.rzi.org раздел Промоция и профилактика, са публикувани временни насоки за дезинфекция в обекти различни от лечебни заведения, както и друга полезна информация, които могат да бъдат ползвани от всички бизнес оператори и работодатели.
На интернет страницата на Центъра за оценка на риска по хранителната верига също има публикувани редица информационни материали вкл. и такива свързани „Устойчивост на коронавирусите върху контактни повърхности и тяхното унищожаване чрез биоцидни препарати”
Във връзка с гореизложеното Ви напомнаме че:
По отношение спазването на добри практики за производство и и търговия с храни и лечната хигиена на работещите в местата, където се предлагат храни контрол следва да бъде осъщестяван от съответния бизнес оператор.
За всички други търговски обекти контрола е в задълженияна на рабодателя.

Министерство на здравеопадването
Регионална здравна инспекция – Добрич